DwangarbeidDwangarbeid

Op 4 april 2006 organiseerde Stichting Mosaïque in opdracht van het Platform Dwangarbeid Nl/De een internationale ontmoetingsdag over dwangarbeid. 450 Nederlandse en Duitse leerlingen raakten in gesprek met ruim 20 mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog dwangarbeid voor de nazi's moesten verrichten.

De bijeenkomsten waren indrukwekkend, en de optredens van Johan Meijer en Heide Rieck en de schrijver Ton van Reen gaven een nog diepgaander indruk van het leed dat de miljoenen dwangarbeiders moesten ondergaan. De leerlingen en hun leerkrachten keerden - net als de ex-dwangarbeiders - een belangrijke ervaring rijker voldaan naar huis.

Website dwangarbeidTijdens het middagprogramma van de internationale ontmoetingsdag werd de tweetalige website www.dwangarbeid.net officieel gepresenteerd. Deze site bracht het thema dwangarbeid onder de nazi's op een ongekend brede wijze onder de aandacht en bood tegelijkertijd de bezoekers de mogelijkheid hun mening over dit onderwerp te ventileren.

Helaas is de website vanaf 1 januari 2015 uit de lucht wegens het opheffen van onze partnerorganisatie Stichting Deportatie oktober 1944 Noord- en Midden-Limburg.
We hebben een kopie van de website op onze eigen site geplaatst.
Klik hier voor de link.