Welkom op de website van Stichting Mosaïque

Stichting Mosaïque maakt een gevarieerd mozaïek aan projecten.

Met eigentijdse vormen zijn maatschappelijke vraagstukken op het gebied van welzijn, milieu, cultuur en historisch besef onder handen genomen, deels met een landelijk karakter, deels regionaal (het 'Mosa' in de naam Mosaïque verwijst naar de Maasvallei tussen Brabant en Limburg, waar de stichting haar roots heeft).

Kasteel Heijen en Mosaïque slaan de handen ineen

De afgelopen jaren leidde de stichting een slapend bestaan, maar in 2024 willen we Mosaïque nieuw leven inblazen met een vergaande samenwerking met kasteel Heijen.
Dit vijf eeuwen oude slot heeft plannen om zich nog meer dan voorheen open te stellen als educatief-cultureel bolwerk in Noord-Limburg. En dat sluit naadloos aan op de doelstellingen van Stichting Mosaïque.
Binnenkort hopen we meer over deze samenwerking naar buiten te kunnen brengen.

Handboek voor bijenfans

Stichting Mosaïque heeft de productie van het 'Handboek voor bijenfans' en de bijbehorende website www.bijenfans.nl en Facebookpagina @Bijen-en-vlinderfans gefaciliteerd.

Waar zouden we zijn zonder de bij?
Bijen spelen een sleutelrol in de biodiversiteit. Ze brengen kleur, geur en smaak in ons leven. Niet alleen de honingbij, maar ook de honderden soorten wilde bijen. We hebben alle reden om die nijvere beestjes te koesteren. Zeker nu hun voortbestaan in gevaar is.
Dit boek slaat op toegankelijke wijze een brug tussen de brede kennis die in de loop der jaren over bijen verzameld is en de nieuwsgierige, jonge lezer.

Kinderboekenschrijver Gerard Sonnemans, natuurillustrator Jasper de Ruiter en de jonge vormgeefsters Joëlle van de Pol-Terlouw en Lisa Strijbosch maakten van het 'Handboek voor bijenfans' een lust voor het oog.
Het verscheen in mei 2018 en oogst overal lof.

Klik hier voor meer informatie.

Tusen takk - benefietconcert voor de NCFSduizendmaal dank!

Op 30 oktober 2016 organiseerde Stichting Mosaïque een benefietconcert voor de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting (NCFS), die zich inzet voor onderzoek naar oplosingen voor de ziekte Cystic Fibrosis (ook bekend als taaislijmziekte).

Naast de Noorse zanger Alexander Rybak (winnaar van het Eurovisie Songfestival in 2009) traden Clean Pete en Rienne va plus (met Ernst Jansz, Jan Hendriks en Rieany Janssen) op.

De opbrengst van € 53,981 was voor een groot deel te danken aan de verkoop van sponsoraapjes door de leerlingen van Metameer Jenaplan in Boxmeer.

Klik hier voor meer informatie.

Red het Genneperhuis!

Waar de Niers in de Maas stroomt, ligt sinds mensenheugenis het Genneperhuys. Tegenwoordig een ruïne, maar in vroeger tijden een vesting van regionaal en internationaal belang. De ruïne is geconserveerd en de zeventiende-eeuwse verdedigingswerken zijn deels gereconstrueerd.
In opdracht van de gemeente Gennep ontwikkelde Stichting Mosaïque een lespakket waarbij leerlingen in de huid van Thomas Preston - de illustere gouverneur van het Genneperhuis - kruipen om de vesting tegen de stedendwinger Frederik-Hendrik te verdedigen.